Beoordeel dit rondje:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 4.00)

Treed in de voetsporen van de profs op de route van de Amstel Gold Race. Met 1600 hoogtemeters in nog geen 100 km, is het een flinke uitdaging. De route is makkelijk te volgen, aangezien je grotendeels de uitgezette Amstel Gold Race route volgen (lus 2). Laat je leiden langs de beroemdste Zuid-Limburgse attracties en plaatsjes, van de bossen en vergezichten tot de kern van Valkenburg en het Drielandenpunt in Vaals. Beklim alle lastige heuvels van Limburg: Camerig, Gulpenerberg, Kruisberg, Vaalserberg, Keutenberg, Fromberg, Eyserbosweg en natuurlijk de Cauberg.

Total distance: 97.45 km

Het rondje begint vanuit het station bij Maastricht. Begin je tocht richting het dorp Bemelen. Rij het dorp door tot dat de weg omhoog gaat richting de eerste heuvel van vandaag de Bemelerberg (0.9 km á 4.5%). Vanaf hier ga rij je door door weidslandschap naar Cadier en Keer. Rij onder de N-weg richting het zuiden. Hier kom je door kleine Limburgse dorpjes richting Banholt en Mheer. Neem een kijkje bij het kasteel Mheer. In Mheer kun je de routebordjes volgen van de route Amstel Gold Race 2. Nu gaat komen de echte klimmetjes eraan en geniet van prachtige vergezichten bij Slenaken.

Vanaf Slenaken begint een prachtig stuk Limburg, waar de hoogtemeters echt gaan tellen.

Bij Slenaken begint de Loorberg (1.5 km á 5.3%), een gelijkmatige klim die fijn is om even in te komen. Hierna wijken wij even af van de routebordjes en volg je de bordjes Epen, waar je vanzelf weer op de route komt. In Epen kun jij even uitblazen in de leuke herberg de Smidse. Hierna begin je aan de klim Camerig (4.4 km á 4%), misschien wel de moeilijkste en zeker de langste klim van Nederland. Rij door over de Epenerbaan bij de splitsing richting Vaals (negeer routebordjes naar links).

De heuvel tussen Epen en Vaals (de Epenerbaan) doet bijna denken aan de flanken van de Alpen, on-Nederlands!

Daal af richting Vaals en bedenk dat je deze stijle heuvel straks de andere kant weer omhoog mag. In Vaals wordt het hoogste punt van Nederland beklommen naar drielandenpunt (3.2 km á 4.4 %). Schiet hier een toeristische foto en daal af België in. Voor het dorp Gemmenich, sla je rechtsaf en klim je Nederland weer in. Hier kom je op de weg, waar je ook naar Vaals toe bent gereden. Rij terug richting de Eperbaan en beklim de lange Bosweg (1.1 km á 8.3%), waar je één van de haarspeldbochten kan afsnijden en stukken van 13% op mag rijden. Bovenop sla je rechtsaf richting Vijlen en op naar een pauze in Boscafé ‘t Hijgende Hertje.

Tijd voor pauze in de enige berghut van Nederland: Boscafé ‘t Hijgende Hertje.

Wij dalen het bos uit richting Vijlen, Mechelen en uiteindelijk Partij. Vanuit kun je als extra’tje de enorm stijle Gulpenerberg beklimmen (0.7 km á 8.3%) en afdalen richting Gulpen. Vanuit Gulpen rij je langs de N-weg naar Wahlwiller. Hier een ander enorm stijl heuveltje: de Kruisberg (0.6 km á 8.8%) met stukken tot 16%. Eenmaal in Eys begint de finale echt.

Vanaf Eys begint de finale van de Amstel Gold Race, waar de meest bekende stijle hellingen zich bevinden.

In Eys, rij je naar de Eyserbosweg (0.9 km á 9.3%), de rechte weg richting de mast op de top van de berg. Vooral het stuk door het bos is enorm stijl en ga jij jezelf zeker tegenkomen. Op de top volg je de routebordjes, die je vanzelf naar de Fromberg (1.6 km á 3.6%) en uiteindelijk de spectaculaire Keutenberg (1.2 km á 5.8%). Het venijn van de Keutenberg zit hem in de eerste 200 m, met stukken boven de 20%. Vanaf de Keutenberg volg je routebordjes die je over een weidse hoogvlakte leiden naar Valkenburg. In de kern van Valkenburg begint de laatste en misschien wel bekendste heuvel van de route: de Cauberg (0.8 km á 6.5%). Nu is het heuvelaf het zuur uit je benen rijden richting Maastricht.

Traditioneel finisht de Amstel Gold Race in Valkenburg op de Cauberg. Versla hier je vrienden en treed in de voetsporen van voormalige winnaren Philippe Gilbert, Erik Dekker en Michael Boogert.